I dag skriver vi om herrmode och hur detta ibland är mer eller mindre klurigt att slå sig in på. Dessutom skriver vi om Göteborgaren som skapar kollektioner med kläder tänkta att bäras av gentlemän som respekterar kvinnor.

shopping butik jeans byxor MINDREFör den som älskar att handla sina kläder på nätet är ett tips att titta in ett unikt sortiment hos Armyoutdoor med allt från armékläder i kamouflage till fältutrustning, barn- och damkläder. Det finns nämligen få ställen som har så blandad kompott och något för de allra flesta.

Några som försökte sig att på att utöka sitt sortiment med ett helt nytt segment produkter var inga mindre än kedjan Lindex, kända för sina damkläder och stora utbud av underkläder. Det senaste var att de skulle satsa på en kollektion kläder även för herrar, men i Dagens Industri kan vi läsa om hur visionen om succé krossades och hur företaget nu kastar in handduken och ger upp den delen. Att utveckla ett herrsortiment var helt enkelt inte optimalt, i stället väljer nu Lindex att med sin nye VD att bli tydligare i sitt erbjudande och fokusera på just dam- och barnkläder som de alltid haft som sin bas.

Herrkläder skapade för att lyfta kvinnan

Något roligt i klädvärlden kan vi läsa om i en artikel i Göteborgs-Posten där det står om designern Karan Sharma. Han menar att män i alla tider har utsatt kvinnor för hemskheter och att det nu är dags att skapa kläder för herrar som uppmärksammar kvinnor. Han skapar alltså kläder som han hoppas ska bäras av gentlemän, män som med stolthet kan bära stärkande kvinnomotiv på bröstet. Några av titlarna på klädesplaggen i kollektionen är bland annat:

  • Women
  • Women II
  • Queens

Ibland skapar kollektioner med särskilda designers hysteri, även fast det handlar om H&M-kläder. I höstas var det Balmain X H&M-kollektionen som verkligen fick genomslag. I Expressen kan vi läsa om hur stora delar direkt kom upp till försäljning på Blocket och hur priserna då steg betydligt, nästan till de dubbla priset. En ganska sur eftersmak för både H&M men också de stackars kunder som inte hann få tag i dyrgriparna väl i affären utan blev tvungna att betala det dubbla på nätet.