Den som vill prestera bättre på jobbet och uppnå en högre status, bör klä sig snyggare och mer formellt. Studier visar nämligen att det finns många fördelar med att klä sig i businesstil på jobbet.

3614742-business-team-standing-with-arms-folded

En ny studie visar att formella kläder gör att man presterar bättre på jobbet. De gör nämligen att man tänker i ett bredare perspektiv, snarare än att bara fokusera på detaljer. I studien bad man ett gäng studenter klä sig som de brukar göra på föreläsningar, medan man bad en annan grupp studenter klä sig som om de skulle gå på jobbintervju. De studenter som bar mer formella kläder hade enligt forskarna ett bredare och mer holistiskt tänkande. Med de formella kläderna kände de sig mäktigare och kunde tänka på en högre nivå, skriver Expressen.

Klädkoder på företag

Att klä sig formellt på jobbet lämnar alltså inte bara ett professionellt uttryck, utan det kan också få en att prestera bättre. Vill man prestera bättre, samtidigt som man ser snygg ut, kan det alltså vara en idé att investera i en kostym eller en snygg kjol. Är man ute efter några snygga klänningar i businesstil kan man med största sannolikhet hitta det på Shestore. På vissa företag får man inte bestämma själv ifall man vill klä sig business eller inte. En del företag har nämligen strikta klädkoder. Ibland handlar klädkoden enbart att se hel och ren ut, medan andra har krav på kostym eller finkjol, skriver dt.se.

Höjer statusen

För den som inte nöjer sig med ett finkläder på jobbet gör att man presterar bättre, kan det också göra så att man får högre status på jobbet.

”Det ena är den konventionella metoden – att klä sig lite bättre än sina kolleger, mer likt cheferna. Det markerar att du aspirerar på en högre plats i hierarkin.” Läs mer.